Tuesday, November 27, 2012

It's not meant to be

Pengalaman ini ingin saya rakamkan, meskipun sudah terlewat banyak minggu, bagi tujuan berkongsi dengan rakan-rakan dan juga sebagai rekod untuk diri sendiri.  Kebanyakan rakan-rakan sudah tahu kesudahan cerita saya, jadi saya akan garap dari belakang ke depan (reverse chronological order) sengaja bereksperimen.

Sinopsisnya ringkas sahaja. Saya dan suami merancang hendak menunaikan haji pada tahun ini, namun Allah mentakdirkan tahun ini giliran kami belum tiba - Dia belum menjemput kami. Beginilah manifestasi kehendak Allah:

30 Oktober 2012

Hari kedua saya mula masuk ke pejabat setelah dua minggu mengambil cuti. Kembali ke rutin biasa. Sesekali rasa sedih bertamu, namun lekas dicantas. Tabahlah wahai hati, serahkanlah dirimu sepenuhnya kepada Allah.

Seminggu sudah pun berlalu, barangkali satu tempoh bertenang yang mencukupi. Sejak minggu lepas lagi, kiriman e-mel dari teman-teman satu kumpulan saya hargai. Masing-masing berkongsikan buah fikiran dan refleksi mereka, amat saya hargai. Seorang teman lebih menjiwai maksud menjadi seorang Muslim – submission to Allah. Seorang lagi lebih menghayati konsep pengorbanan bersempena hari raya Aidiladha. Ada yang mengajak kami bermuhasabah, apakah ada hijab yang menghalang kami daripada menunaikan haji tahun ini. Ada yang mengakui pengalaman beberapa hari itu telah mengubah diri mereka. Meningkatkan komunikasi interpersonal dengan Allah. And me, I learn again about humility.

Beberapa hari sebelum tarikh asal kami sepatutnya bertolak, saya ada membuat satu senarai perkara-perkara yang ingin saya lakukan dan beberapa target sebagai persediaan untuk mengoptimumkan masa yang singkat di sana. Saya ghairah menantikan tempoh tiga minggu yang saya jangka dapat difokuskan semata-mata kepada amalan ibadah bagi meningkatkan prestasi rohani, tanpa perlu memikirkan soal anak-anak, rumah, kerja, dan lain-lain. Kini, senarai itu masih di tangan. Tiada sebab bagi saya menanti setahun lagi untuk menyemaknya. Saya sedar kini, masa untuk memulakannya adalah sekarang! Ia mungkin mengambil masa yang lebih lama, namun memang satu mujahadah berterusan bagi kita. Sama seperti nasihat Prof Muhd Kamil kepada jemaah haji yang baru pulang supaya istiqamah dengan amalan-amalan yang dilakukan di tanah suci, kita yang belum pergi juga harus bermula dari sekarang. Insya-Allah.

Beberapa hari lalu saya ada terdengar sepotong kisah Rasulullah diceritakan oleh seorang ustaz jemputan (maaf, terlupa namanya) dalam Radio Ikim. Baginda dan Aisyah sering berlapar hingga bertahan-tahan berhari-hari hanya dengan sebiji buah tamar. Apabila Rasulullah berdoa agar diberi sedikit makanan, baginda memohon supaya makan sehari, berlapar sehari (bergilir-gilir) supaya baginda boleh bersyukur sehari dan mengadu/merayu kepada Allah hari berikutnya. Ustaz Hussain juga ada mengingatkan tentang istimewanya menjadi seorang Muslim, kerana kita bersyukur apabila beroleh nikmat dan bersabar apabila diuji, dan kedua-duanya akan mendapat ganjaran daripada Allah insya-Allah. Dan kini, adalah masa untuk saya mengadu dan merayu.

Kami redha, insya-Allah. Ada hikmahnya Allah menangguhkan pemergian kami. Barangkali Hasief belum puas menyusu. Barangkali kami belum benar-benar bersedia, dan Dia memberikan kami masa tambahan. Dan ada dua perkara lain yang telah berlaku baru-baru ini yang barangkali memerlukan kami di sini. Jika hikmahnya tidak terlihat pun, saya menaruh sepenuh keyakinan akan perancangan Allah bagi saya. Kami bertemu dan berkenalan dengan sahabat-sahabat baru yang disenangi, malahan silaturrahim dengan seorang saudara dekat yang sebelum ini sedikit renggang juga bertaut kembali, Alhamdulillah.

Kami akan mencuba lagi pada tahun 1434 Hijrah ini, insya-Allah. Semoga Allah mempermudahkan urusan kami dan menjemput kami menjadi tetamunya tahun hadapan. Amin.

23 Oktober – 7 Zulhijjah 7 petang

Ustaz memanggil kami semua berkumpul. Saya mula berasa kurang enak, berat hati saya mengatakan beliau akan menyampaikan berita duka. Dan saya tidak salah – Ustaz Hussain memaklumkan kepada kami rundingan tidak berhasil. Dia meminta kami bersabar dengan ketentuan ini. Dalam hati, saya akur dan redha. Namun, air mata mengalir dan terus mengalir. Begitulah ekspresi tulus rasa duka dan kecewa.  Apalah lagi daya kami jika sudah bukan tersurat belum giliran kami untuk menjadi tetamu-Nya tahun ini. Ustaz mengajarkan kepada kami:  QaddarAllahu wa masha a fa’al (قَدَّرَاللهُ وَ مَا شَاءَ فَعَل) “Allah did that what He had ordained to do”.

Saya menelefon kakak saya memohon pertolongan dia menjemput kami dari KLIA. Perkara pertama yang akan kami lakukan setibanya di rumah – menjemput anak-anak dari rumah pengasuh. Rindu menggamit setelah 50 jam tidak bertemu. Rasa letih menjamah diri - letih fizikal, letih minda dan emosi. Namun, minda masih perlu memikirkan – jadi kini, apa berikutnya?

23 Oktober – 7 Zulhijjah 4 petang

Segalanya masih tidak pasti. Ustaz Hussain sudah meminta kesemua kami berkumpul di KLIA. Mungkin itu satu petanda baik. Saya dan suami berpusing-pusing sekitar balai berlepas - memerhati suasana, mencari cerita. Satu kumpulan berpakaian ihram bersana keluarga dan sanak saudara mereka mengerumuni seorang yang berdiri di atas kerusi, barangkali wakil ejen. Dia meminta semua jemaah bersabar dan berkata mereka telah cuba yang terbaik tetapi mereka sudah tidak dapat berbuat apa-apa lagi. Soalan-soalan berbaur marah menerjah. Di sebelah sana, sekumpulan lagi mendengar taklimat wakil ejen mereka, juga bernada serupa.

Saya lihat beberapa orang wartawan menemuramah beberapa orang, bertanyakan cerita. Seorang calon jemaah menggeletik seperti diserang sawan, barangkali akibat terkejut dengan berita yang diterima, rakus jurugambar mengetik kamera namun dihalang oleh ahli keluarga. Wartawan televisyen dan akhbar menghampiri kami dan bertanya kepada kami pula, namun kami minta mereka rujuk terus kepada Tabung Haji sebagai pihak yang berautoriti untuk mengeluarkan sebarang kenyataan.

Kami ditegur seorang lelaki yang tersenyum ceria, mahu bertukar cerita. Katanya, dia sudah beberapa hari berkampung di KLIA, mencari penerbangan yang boleh membawanya ke Makkah. Dia menepuk-nepuk poketnya seluarnya yang kembung. “Berkepuk-kepuk duit saya dah sediakan. Tadi Tabung Haji kata masih ada dua tempat, saya bersedia hendak bayar, tapi sudah ada dua Datuk ambil,” ceritanya. “Saya betul-betul nak pergi ini.” Kongsinya, dia ada menimbangkan hendak naik bas ke Hadyai dan terbang ke Jeddah dari sana, tetapi mungkin tidak sempat. Sewaktu rancak dia bercerita, seorang wanita merapatinya dan bertanya, “Bagaimana, awak mahu saya aturkan dengan rakan saya di Jordan?” Dia beredar seketika untuk berbincang dengan wanita tersebut. Beberapa ketika dia kembali. Saya bertanyakan option terbaru itu. Katanya, dia boleh terbang ke Jordan dan ambil bas dari Jordan ke Makkah, tapi perjalanan bas itu sahaja mengambil masa 24 jam! Bukan sahaja ada risiko tidak sempat sampai sebelum waktu wukuf, malah juga mungkin dihalang untuk memasuki sempadan dari Jordan ke Saudi. Dia menggeleng-gelengkan kepala. “Terlalu berisiko.”

Saya bertemu satu kumpulan yang diarah pulang ke Kelana Jaya. Mereka sepatutnya menaiki penerbangan Saudi Airlines jam 3 petang tadi, namun tidak dibenarkan kerana rupa-rupanya penerbangan itu khusus bagi jemputan khas kerajaan Arab Saudi sahaja.

Nasib kami masih belum pasti. Ustaz Hussain masih berunding dengan beberapa pihak.

23 Oktober – 7 Zulhijjah 1 petang

Kereta yang dipandu sudah memasuki ruang letak kereta KLIA, apabila SMS baru menerjah telefon. “Ustaz kata tidak perlu ke KLIA dahulu kerana urusan tiket masih belum selesai.” Ya Allah, dugaan apakah lagi ini? Alang-alang sudah sampai, kami terus ke balai perlepasan, mencari rakan-rakan yang lain dan mendaparkan maklumat tambahan. Saya terkejut mendapat tahu, kami bukannya termasuk dalam tiga pesawat khas yang ditempah Tabung Haji. Khabarnya, meski pun tempat duduk dalam pesawat Saudi Airlines ada, namun ia masih tidak mendapat kebenaran untuk membawa kami. Oh, masih masalah yang sama? Hati masih mengharap, namun diri sudah mula mempersiapkan mental untuk menghadapi kemungkinan terburuk. Pray for the best, but prepare for the worst! Ya Allah, bantulah kami!

22 Oktober – 6 Zulhijjah

Lewat malam, kami mendapat panggilan telefon, menyatakan sudah ada tempat buat kami dalam penerbangan Saudi Airlines jam 4 petang. Alhamdulillah!

21 Oktober – 5 Zulhijjah

Semalaman tadi saya tidak tidur, namun keletihan tidak terasa. Hati saya melonjak riang! Aku akan terbang pagi ini, insya-Allah! Selepas Subuh, saya menghantar anak-anak ke rumah pengasuh. Kemudian, adik saya datang menjemput kami di rumah dan menghantar kami di KLIA.

Saya sedikit mengah kerana berkejar ke kaunter daftar masuk Qatar Airways. Kak M berkata kepada saya, “Sis, catch your breath first.” Kemudian dia menyambung, “We can’t check in.” Saya melongo, terpinga-pinga. Saya diberitahu Qatar Airways tidak dibenarkan menerbangkan kami di Jeddah. Saya hairan. Penerbangan ini wujud atau pun tidak? Bagaimana pula ejen boleh menempah tiket penerbangan yang tidak wujud? Kemudian, saya dijelaskan bahawa penerbangan itu memang wujud, namun mereka cuma boleh membawa penumpang dengan visa perniagaan/kerja tetapi bukan bagi penumpang dengan visa haji atau ziarah. Ibu mertua dan kakak saya yang mendengar penjelasan itu semakin kehairanan. “Mengapa pula jemaah haji yang tidak boleh dibawa masuk? Patutnya merekalah diberi priority!” Saya faham sedikit, kerana saya ada mendengar bahawa kerajaan Saudi hanya membenarkan Saudi Airlines sahaja untuk membawa jemaah haji masuk pada hari-hari terakhir sebelum wukuf, sebuah dasar monopoli. 

Kata ketua kumpulan kami, pihak ejen dan ustaz sedang menelefon beberapa pihak bagi mencuba menyelesaikan masalah kami. Saya menunggu dengan penuh harap. Namun, waktu gate ditutup masih belum ada sebarang kata putus. Qatar Airways tetap berkeras tidak mahu membenarkan kami masuk, kerana dikhuatiri pesawatnya tidak akan dibenarkan mendarat dan penumpang lain pula akan terjejas. Ketua kumpulan kami meminta kami pulang dan menunggu di rumah. Berderau darah saya mendengar pengumuman beliau. Lemah. Tapi, saya hadapi dengan positif. Kata adik ipar saya, ada lebih kurang 1500 orang jemaah haji Malaysia yang baru mendapat visa dan belum ada penerbangan. Ejen-ejen sedang berkumpul dan berbincang dengan Tabung Haji bagi menyelesaikan masalah ini. Masih ada jalan! Insya-Allah, kita masih ada peluang!

20 Oktober – 4 Zulhijjah

Beberapa hari menunggu dalam debaran dan munajat kepada Yang Maha Berkuasa, kami mendapat panggilan telefon menyatakan bahawa visa kami telah diproses dan keluar daripada kedutaan. Alhamdulillah! Kami lantas sujud syukur dan bersolat hajat memohon supaya Allah perkenankan hajat kami hendak menjejakkan kaki ke tanah suci dan menunaikan haji tahun ini.

Waktu-waktu akhir ini, cukup sukar bagi ejen kami mendapatkan penerbangan. Pada waktu petang, kami dimaklumkan kumpulan kami akan berpecah kepada dua kumpulan, satu kumpulan terbang dengan penerbangan pagi jam 10.20 pagi dan kumpulan kedua jam 9 malam. Kedua-duanya dengan Qatar Airways dan dijadualkan transit di Doha sebelum menaiki pesawat lain ke Jeddah.

17 Oktober – 1 Zulhijjah

Barang-barang semuanya sudah dibeli dan siap dikemaskan dalam beg. Namun, kami masih belum mendapat visa! Tarikh penerbangan dijadualkan pada 18 Oktober dengan Saudi Airlines. Berdebar dan gementar. Ya Allah, Ya Allah, permudahkanlah.

Pada waktu petang, kami dipanggil ke pejabat ustaz. Beliau mengumumkan bahawa ejen sudah membatalkan penerbangan kami keesokan harinya kerana visa masih belum keluar. Saya menangis semahunya. Apakah tiada rezeki bagi kami untuk pergi ke Makkah tahun ini? Namun, ustaz memberikan kami harapan. Katanya, pihak kedutaan tidak memulangkan passport kita kosong. Mereka masih memegangnya dan menyuruh kita menunggu. Maknanya, kita masih ada peluang untuk mendapat visa.

6 Oktober 2012

Kami menghadiri kelas persiapan yang terakhir dan bagasi besar berisi telekung dan set ihram sudah diagihkan, namun visa kami masih di kedutaan, meskipun sudah hampir sebulan dihantar ke sana. Bukan sedikit antara kami yang resah. Ustaz memberikan kami kata-kata semangat. “Usah risau. Ini perkara yang biasa berlaku. Mereka sangat sibuk di kedutaan. Ini baru ujian kecil. Bersabarlah dan berdoalah banyak-banyak.”

17 Julai 2012

Surat rayuan kepada Tabung Haji dan panggilan telefon kepada TH Travel tidak membuahkan hasil. Saat kami mula pasrah dan akur bahawa mungkin belum rezeki kami menunaikan haji tahun ini, rakan sekerja saya J memberikan nombor Ustaz M bagi dihubungi. Katanya, masih ada tempat tahun ini. J telah pergi bersama kumpulan ini tahun lepas dan amat berpuas hati dengan pengalamannya. Saya pun menghubungi Ustaz M. “Insya-Allah, masih ada tempat. Nasib baik puan hubungi saya segera. Dalam masa beberapa hari ini, 1 Ramadan, pendaftaran di Saudi akan ditutup.” Alhamdulillah! Saya lekas meminta dia menghantar maklumat lanjut dan cara pembayaran supaya saya dan suami dapat mengambil tindakan seterusnya. Dalam hati, ada rasa berbunga-bunga. Ya Allah, jemputlah kami menjadi tetamu-Mu tahun ini!

9 comments:

Anonymous

Terima kasih berkongsi. Saya tidak pernah tahu perkara sebegini boleh terjadi. Alhamdulillah, Allah telah kurniakan kesabaran kepada awak. INsya-Allah, khair... Allah permudahkan urusan seterusnya...

Ummu Auni

I read this backwards. Apapun kita berserah kepada Allah. Allah Maha tahu. Macam kami, tidak dijangka akhirnya dapat. Tak pernah sangka dapat pergi pada tahun sama membuat rayuan. Pergi kursus haji bersiri pada awal tahun pun masih berbelah bahagi. Hati masih belum berada di tanah suci. Taktala orang mendapat surat, kami tidak menggantung harapan. Dua tiga hari sebelum Aidilfitri, TH menghubungi memberitahu kami berjaya. Subhanallah. Bergegas ke sana ke mari mencari peralatan. Medical check up pula dapat percuma. Rezeki sebagai golongan terakhir barangkali. Taktala bertolak pergi, masih bersuara kecil, layakkah aku menjadi tetamu Allah? Rupanya Allah Maha Tahu..sebaiknya pada tahun itu, untuk menghilangkan kesedihan dan sentiasa ingat bahawa Allah itu maha penyayang.

Untuk Mynie, anggaplah ini tarbiyah. Untuk mendidik kita supaya lebih rapi persiapannya, supaya lebih bersedia. Insya Allah, ada orang bertahun-tahun pergi kursus baru dapat pergi. Yakinlah Allah tahu the best time for us.

SMM

anonymous,
kes ini sudah boleh jadi contoh "siapa yang Allah jemput, last minute pun dapat pergi, siapa yang Allah belum jemput, dah sampai airport pun tak dapat naik kapalterbang" :)
selain kumpulan kami (lebih kurang 50 orang) rasanya ada lagi dalam 100-200 orang yang ada visa takde flight.

ummu auni,
indeed, memang satu tarbiyah dan pengajaran. moga Allah ampunkan dosa-dosa saya dan permudahkan urusan kami tahun ini (1434).

Mamaboyz

tq mynie, indeed it is humbling even just by reading it, bersabar- insyaAllah able to do, but thinking how to apply bersyukur saat diuji, susahnyaa

umm wafa

salam akak, tahun nie mmg banyak cerita..menandakan banyak hikmah yg allah nak aturkan..masa kami baru sampai mekaah....bnyk beg2 yg tidak bertuan yg sampai...beg check in tp tuannya takda tempat dalam flight..itu satu kisah...satu lg kisah flight selepas kami 1000 org...mungkin dua...dah belepas tak dapat landed d jeddah sbb dah telalu hampir waktu wukuf..tak sempat...divert k madinah....tak dapat buat haji..tabung haji byrkan dam n jamin pergi tahun depan..bnyk lg kisah.....yg dah naik flight pun belum tentu dpt buat haji menandakan ia benar2 satu yg hanya allah bekuasa menentukannya..insyaallah moga ada rezeki buat akak n abg...sgt2 recommend kalau nak pergi dengan ustaz halim hajiumrah.com next year...bimbingannya superb start dr mula hinga akhir..rata rata jemaah bg fullmark...

Anonymous

Salam, masya-Allah, mungkin ramainya yg affected. Tak dpt mengerjakan haji pada tahun ini tak bermakna Allah tak sudi nak terima sebagai tetamuNya. Insya-Allah mereka yg telah diuji dan bersabar menghadapinya, bersangka baik dgn aturan Allah, berada dlm tingkatan iman yg lebih tinggi, lebih special sebenarnya. Itu tandanya awak org yg special. Insya-Allah, jika diizinkan mengerjakan haji pd tahun depan, moga2 ianya adalah satu ibadah yg mabrur yg diterima Allah.

SMM

mamaboyz,
yes indeed. bersyukur sebab 'it could've been worse' dan 'banyak lagi nikmat lain yang Allah dah beri' is not exactly the same as bersyukur atas ujian.

umm wafa,
takde pulak dgr pasal last flight yg terpaksa divert ke madinah. subhanallah. moga2 ada rezeki kami utk pergi tahun depan.

anonymous,
amiinnn...

Haslina Hasni

Salam Mynie.. lama tak baca blog ni.. sibuk sikit..

Takpe Mynie, kalau next year, insya Allah kita pi sama-sama...

SMM

kak haslina,
amiiinnn... update saya ya bila ada berita :)

  © Blogger template 'Minimalist G' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP